Szponzorált tartalom
Érdekes téma vetődött fel a napokban köztem és a tesóm között. Elkezdődött az Afrika kupa, és a legtöbb meccset élőben közvetíti a Youtube. Mivel mindketten focirajongók vagyunk, örülünk ennek a lehetőségnek, különösen azért nagy az örömöm, mert ingyen van.
A bátyám csóválta a fejét, hogy nem ingyen van, és inkább elmagyarázza. Behívott egy weboldalt, amelynek a segítségével rámutatott arra, hogy a Médiaszerver használati díj összefügései streaming produkciókban sokkal összetettebbek, mint elsőre látszik.
Mindketten belemerültünk interneteskozvetites.hu oldal rejtelmeibe, és a tesóm hangosan elmagyarázta, amit olvastunk.
Úgy tűnik, hogy ingyen streaming szolgáltatást nyújt a Youtube, míg máshol fizetnem kellene érte. A Youtube is pénzt kér, megvan az ára a közvetítésnek, csak nem én fizetek direktben. A Facebook és a Youtube is rengeteg reklámot ad, egyenesen abból él, hogy célzott hirdetésekkel bombáz. Mivel temérdek adatot adok ki magamról, még inkább segítem a reklámcégeket, hogy jól irányzott hirdetéssel támadjanak engem. Ezek a cégek hatalmas bevételre tesznek szert a reklámokból, és ebből finanszírozzák azt az infrastruktúrát, amin működnek. Ez teszi lehetővé számomra, hogy nem kell fizetnem például most az Afrika kupa meccsek megtekintéséért.
A médiaszerver vagy más néven streaming szerver az élő közvetítések egyik legközpontibb része. A nézők rácsatlakoznak az internet segítségével egy médiaszerverre, mert oda küldik a jelet, az adást a felvétel készítői.
Az interneteskozvetites.hu oldalon tudtam meg, hogy a világháló támogatja a média szerverre való csatlakozást. Úgynevezett CDN hálózatok segítenek minket nézőket, hogy a világ minden pontján ugyanolyan minőségben nézhessük a sugárzott adást. A csatorna nézettsége adatforgalmat generál, és ez az, amiért fizetni kell, amit beáraznak a CDN hálózatok, és a médiaszerverek üzemeltetői.
Minél többen nézik interneten az adást, annál nagyobb az adatforgalom, és annál nagyobb sávszélességet használunk. Ezért a streaming szerver díja a nézettséggel szorosan összefügg. Minél jobb minőségen látható a közvetítés, annál többen csatlakoznak rá, és emelkedik a nézőszám. Már a tervezésnél érdemes egy kalkulációt készíteni, hogy hozzávetőlegesen egy néző mekkora szerver költséggel jár.
A Youtube és Facebook nem szokta kiadni, hogy hány nézője van, aki végignézte magát a műsort. A szám, amit látunk, az a kattintások száma. Az, aki végignézte a videót olyan statisztikai csomag része, amit az átlag felhasználóval nem osztanak meg. Mi csak a klikkelések számát kapjuk. Az interneteskozvetites.hu segítségével viszont nagyon sok valós statisztikához jutunk, érdemes ezeket az adatkéréseket megbeszélni egy közös munka során.
A bátyámra mindig számíthatok, ha valamit nem értek. Így tudtam meg, hogy melyek a médiaszerver használati díj összefügései streaming produkciókban. A tesóm minden információt hiteles weblapok behívásával támaszt alá, így ismerkedtem meg interneteskozvetites.hu céggel.